Stop astjeblieft eens met die winacties op Facebook

2
142

Wanneer ik door mijn Facebook timeline scroll, zie ik nog regelmatig deel, like en winacties voorbij komen van bedrijven uit de regio. De gedachte is natuurlijk goed om met een leuke en pakkende actie een zo groot mogelijke groep te bereiken, maar het effect ervan is juist het tegenovergestelde. 

Ik ben al even lid van Facebook en sinds ik actief ben op het social media platvorm vliegen de like en winacties mij om de oren. Zelf ben ik ook schuldig aan het opzetten en delen van deze acties. In het begin waren winacties behoorlijk effectief. “Deel dit bericht en like de pagina” en je had een grote groep die je de volgende keer weer opnieuw kon bereiken met een nieuw bericht op de bedrijvenpagina. Destijds was het een makkelijke manier om je bedrijf gratis onder de aandacht te brengen.

Maar Facebook is voor bedrijven allang niet meer gratis. Wanneer je goed hebt opgelet, merk je dat berichten van je bedrijvenpagina steeds minder volgers bereikt. Slechts 3-15% van je volgers krijgt het bericht te zien. Dat is erg weinig en daar heeft Facebook alle reden voor.

Wijzigingen in het algoritme

De omzetcijfers van Facebook stijgen explosief. Waar de omzet in 2015 nog 18 miljard was, was het in 2016 al opgelopen naar 27 miljard. In het afgelopen jaar was de omzet gestegen naar, schrik niet, 40 miljard! De omzet van het bedrijf komt voornamelijk uit advertenties die geplaatst worden door bedrijven op Facebook en Instagram. De flinke stijging komt onder andere door de verbeterde advertentiemogelijkheden én de wijzigingen in het algoritme.

Algoritmes komen onder andere voor bij stoplichten en bepalen welke stoplicht als eerste op groen springt om het verkeer zo goed en geleidelijk mogelijk te laten verlopen. Zo komt het voor dat het stoplicht van de drukste weg het langst op groen staat, omdat er anders een file kan ontstaan. Sommige stoplichten gaan direct op groen als er een bus aankomt, omdat de bus op een strak tijdschema rijdt.

Facebook maakt ook gebruik van een ingewikkeld algoritme die bepaalt wie welk bericht waar en wanneer te zien krijgt. Ik krijg andere berichten te zien dan jij als lezer te zien krijgt, omdat we andere interesses hebben. Ook de inhoud van het bericht is van grote invloed of we het uiteindelijk wel of niet te zien krijgen.

Winacties worden voortaan bestraft

Dit brengt ons weer terug bij de deel, like en winacties. Het algoritme van Facebook herkent sinds kort “engagement baiting“. Wanneer een bericht nadrukkelijk aandringt op delen en liken, wordt de pagina bestraft en zullen de volgende berichten een nog lager bereik hebben dan het al had.

Voorbeelden van engagement baiting:

  • Vote baiting: Kies LIKE voor Ibiza of LOVE voor Mallorca.
  • React baiting: Like dit bericht en maak kans op een reis naar Ibiza.
  • Share baiting: Deel dit bericht en maak kans op een reis naar Ibiza.
  • Tag baiting: Tag met wie jij graag naar Ibiza wilt.
  • Comment baiting: Typ IBIZA als jij al eens op Ibiza bent geweest.

Oplossing: Inspireren of betalen

Maar hoe bereik ik dan mijn volgers? Pas de inhoud van je berichten hier en daar wat aan en probeer je volgers écht te inspireren met pakkende teksten en mooie foto’s. Goede nieuwswaardige berichten zullen vanzelf voor meer likes en reacties zorgen. Maar ook met pakkende teksten en mooie foto’s zal het lastig blijven om nog een grote groep volgers te bereiken.

Wil je toch een groot bereik met je berichten? Betaal er gewoon lekker voor. Maak van je geplaatste bericht een Facebook advertentie en het bereik zal omhoog schieten. Daarnaast kan je een advertentie ook een grotere groep bereiken dan alleen je eigen volgers en verzamel je weer allerlei interessante data. En als je er goed over nadenkt, is dat zo gek is dat helemaal niet. Wanneer je met een bedrijf een bericht plaatst, plaats je in feite een advertentie. En adverteren kost nou eenmaal geld.

2 REACTIES

  1. Begrijp ik het goed dat een ‘deel, like en winactie’ niet wordt gestraft wanneer je deze instelt als betaalde advertentie? Of is dat nog steeds niet de bedoeling?

    • Hoi Fabienne

      Het heeft geen toegevoegde waarde om bij een advertentie op te roepen tot delen en liken, omdat het bereik wordt bepaald aan de hand van de ingestelde voorkeuren. Denk o.a. aan leeftijd, geslacht, regio en budget. De likes op de advertentie vergroten het bereik niet.

      Ik hoop je vraag zo beantwoord te hebben. 🙂

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here