Stop direct met offline adverteren!

0
68

Vanmorgen zat ik, zoals vrijwel iedere vrijdag, heerlijk te brunchen in de Brink 15 in Roden. Ook de bestelling was zoals vrijwel iedere vrijdag:  een koffie en een pannenkoek met spek. Bij binnenkomst pakte ik De Krant, ging zitten aan een tafel bij het raam en begon te bladeren. De Krant is bij uitstek mijn favoriete krantje. Niet om de inhoud, wat voor de meeste lezers wel het belangrijkste is, maar om de advertenties. Inhoudelijk staat er iedere week misschien één-tweetjes, hooguit drie goede redactionele stukken in. De rest slaat kant noch wal.

Dat het kant noch wal slaat is helemaal niet erg, want De Krant is gewoon een advertentieplatvorm voor lokale ondernemers. Dat weten de lezers en dat weten de lokale ondernemers. En dat is nou precies waarom het mijn favoriete krantje is. De advertenties doen mij denken aan een 1/5e staatslot. Iedereen wil de jackpot winnen, maar niet iedereen is bereid om iedere maand weer €15 te betalen. Om toch nog kans te maken koopt men vaak een 1/5e lot. Want stel je voor. Dit noemt men de “fear of missing out”.

Allemaal leuk en aardig, maar wat heeft dit te maken met de advertenties die jij vanmorgen in jouw favoriete krantje hebt gezien? Nou dat zal ik vertellen. Slechts enkele pagina’s zijn volledig gevuld. Voornamelijk landelijke supermarkten en grote lokale ondernemers kiezen voor een heel staatslot. Alle andere ondernemers delen pagina’s en kiezen dus voor een 1/5e lot. Zij betalen liever niet voor een hele pagina, want die zijn best prijzig. Maar helemaal uitsluiten doen ze ook niet, dus kiezen ze voor een kleinere advertentie. Want stel je voor.

In De Krant wordt beweerd dat het een wekelijkse oplage heeft van 39.000 in de gemeenten Noordenveld, Leek, Marum, Haulerwijk, Hoogkerk en omliggende plaatsen. Als lokale ondernemer wordt het krantje, en daarmee ook jouw advertentie voor een vast bedrag per week, precies in de regio van jouw doelgroep bezorgt. De regio is inderdaad prima, maar het getal van de oplage is irrelevant. Als ondernemer heb je geen idee hoeveel mensen daadwerkelijk het krantje lezen. Laat staan jouw advertentie. En leest jouw doelgroep De Krant überhaupt wel? Je hebt als local hero geen idee wat het effect van jouw advertentie op een 1/5e pagina is. En dat is exact de reden waarom je direct moet stoppen met offline adverteren!

Facebook is de nieuwe krant

Daar waar mijn favoriete krantje een oplage heeft van 39.000 unieke exemplaren in de regio, heeft Facebook ruim 14 miljoen unieke bezoekers in Nederland. Oftewel: vrijwel iedere Nederlander bezoekt Facebook en dus ook de regionale doelgroep. En dat terwijl het zoekgedrag hetzelfde is. In een krant is de lezer geïnteresseerd in nieuwswaardige items. Ze zijn, behalve ik dan, niet direct geïnteresseerd in de advertenties.

Ook op Facebook is men niet direct geïnteresseerd in advertenties. We kijken allemaal op Facebook voor de viral video’s, tag-plaatjes en fake nieuwsberichten. De advertenties komen ongevraagd tussendoor. Net als bij de televisie en de radio. Hierdoor zijn deze kanalen allemaal “branding” kanalen. We hebben nog geen directe behoefte, zoals dat bij een zoekopdracht in Google wel het geval is.

Facebook weet, net als Google en enkele andere grote tech bedrijven, alles over ons. Ons opgeven adres, leeftijd en beroep én onze voorkeuren aan de hand van ons like-en-deel-gedrag. Ook weten ze welke winkels en muziek we leuk vinden aan de hand van onze pagina-likes. Kortom: ze weten alles over ons. Dat is misschien eng, maar voor de ondernemer is dat prachtig. Oja? Ja!

Doordat Facebook alles over ons weet, zijn de mogelijkheden voor advertenties eindeloos. Jij bepaald als lokale ondernemer wie de advertentie ziet. Je kiest de regio, de leeftijd, het beroep en de voorkeuren van jouw doelgroep en je betaald pas wanneer er daadwerkelijk actie plaats vind op de door jouw geplaatste advertentie. In tegenstelling tot een offline advertentie kanaal, weet je op Facebook precies hoe vaak jouw advertentie door jouw doelgroep gelezen is. En het mooiste van alles, je bepaald zelf het budget!

Daarnaast kan je vrijwel real-time zien wat daaruit voort komt. Facebook heeft een prachtig overzicht met makkelijk af te lezen statistieken van de verzamelde data van jouw advertentie, waar je als ondernemer weer op in kan spelen. Hierdoor kan je de aangemaakte advertenties ook nog optimaliseren of zelfs A/B testen, maar daar kom ik een andere keer nog wel op terug.

Meer inzicht en resultaat

Goed. Om een lang verhaal kort te maken. Stop direct met offline adverteren en stap over op online advertentiekanalen. Met offline advertenties heb je 0,0 inzicht in het geïnvesteerde bedrag en de impact van de advertentie. Met online advertenties ben jij de baas over de advertentie, de doelgroep en het budget. En voor lokale ondernemers is Facebook bij uitstek het beste kanaal, omdat vrijwel iedere Nederlander een account heeft. Hierdoor kan iedere doelgroep, dus ook jouw doelgroep, specifiek opgemaakt worden. Jij, als ondernemer, bepaald zelf aan wie jij advertenties wilt laten zien voor een door jouw zelf bepaald bedrag. Oplages zijn niet belangrijk. Het daadwerkelijke bereik en de interactie wel. Én de kosten natuurlijk, maar die heb je met online advertenties zelf in de hand.

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here